تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

هدف مجلس، نه‌تنها کاهش تعرفه‌ها بلکه ساماندهی کل صنعت خودرو است

بهارستان‌نشینان به دنبال توسعه و پیشرفت خودروسازی

به گزارش « دیزل ژنراتور » ، یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر خودروسازی کشور ما، طرح مجلس برای ساماندهی بازار و صنعت خودرو است. بعد از موضوع افزایش تعرفه‌ها توسط دولت، نمایندگان مجلس به تکاپو افتادند با ارائه طرحی، تعرفه‌های افزایش‌یافته را به روال سابق خود برگردانند و از طرفی به بازار و خودروسازی داخل نیز سروسامانی بدهند.

این طرح ازسوی نمایندگان با قید دوفوریت قبل از نوروز تحویل هیات‌رئیسه مجلس و اعلام شد در هفته اول اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس مطرح خواهدشد. در دوهفته گذشته این امر انجام شد، اما نمایندگان تنها با یک فوریت این طرح موافقت کردند و در ادامه مقرر شد با تشکیل کارگروهی در مجلس این طرح به اصطلاح چکش‌کاری شده و بعد از بررسی آن توسط این کارگروه و بررسی تصویب نهایی، دوباره در صحن علنی مجلس مطرح شود. این در حالی است که مهم‌ترین موضوع این طرح کاهش تعرفه خودروهای هیبرید است. اما بنابر اظهارات نمایندگان مجلس این طرح بر مبنای ساماندهی کل صنعت و بازار خودرو است.

صنعت خودروی کشور

صنعت خودرو

در همین رابطه سعید باستانی عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: «با تلاش‌هایی که صورت گرفت، تعرفه واردات خودروهای هیبرید کاهش یافت، اما کاهش تعرفه این خودروها به تنهایی کافی نیست و همزمان با ارائه طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع مجلس موضوع کاهش تعرفه‌ها نیز بررسی خواهد شد.»

باستانی گفت: «امیدواریم بتوانیم موضوعات حوزه خودرو شامل حقوق خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی، حقوق مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان و همچنین حوزه‌های کیفی، ایمنی، فنی و آلایندگی خودروها را شفاف‌سازی کنیم.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس باتوجه‌به افزایش و نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت قطعه و خودرو تصریح کرد: «طبق قول وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر اقتصاد، قرار بر این نبوده است که ارز موردنیاز قطعه‌سازان و خودروسازان افزایش یابد، بلکه قرار بود دولت ارز مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.»

وی ادامه داد: «در نتیجه چنانچه قطعه‌سازان و خودروسازان ارز را با قیمت مصوب دریافت کنند، نباید با افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو و قطعه افزایش یابد و با عدم افزایش قیمت خودرو و قطعه مشکلی برای قطعه‌سازان و خودروسازان پیش نخواهد آمد.»

براساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشت، حمایتی است که باید از هر نظر از صنعت خودرو به عمل آید.

درحال‌حاضر در کشورهای پیشرفته صنعت خودرو، دولت‌ها با ارائه تسهیلاتی به خودروسازی خود توانسته‌اند آن ها را در مسیر رشد و ترقی قرار دهند.

بر همین اساس سیدمهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دیزل ژنراتور» با اشاره به این‌که باید در صنعت خودرو به‌دنبال نوآوری، افزایش میزان تحقیق و توسعه باشیم و در طراحی و تولید موتور و پلت‌فرم خودرو بتوانیم در مسیر درست و صحیحی گام برداریم، اضافه کرد: «ضروری است ارتباط خودروسازان و دانشگاه‌های ما در ارتباط با طراحی موتور و پلت‌فرم، قوی‌تر از گذشته شود. در حال حاضر دانشگاه علم‌وصنعت در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته و مراکز طراحی ایران‌خودرو و سایپا نیز اقدامات بسیار موثری در این زمینه انجام داده‌اند. هرچند این گام‌ها کافی نبوده و باید در این زمینه تلاش‌های بسیار موثرتری صورت گیرد.»

مقدسی با اشاره به این‌که اگر این سلسله اقدامات انجام شود، می‌توان انتظار داشت تعرفه خودروهای بنزینی با افزایش روبه‌رو شود، گفت: «البته درصورتی‌که خودروسازان خواهان حمایت داخلی هستند، باید تولید خود را به سمت افزایش کیفیت، ایمنی و همچنین رقابتی‌شدن خودروسازی کشور ببرند. نکته مهمی که خودروسازان در این باره باید به آن توجه کنند، این است که هزینه تمام‌شده محصولات آن‌ها بسیار بالاست و لازم است هزینه تولید خودرو را در کشور معقول و منطقی کنند.»

براساس این گزارش، باتوجه‌به وضعیت کنونی خودروسازی کشور، باید با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی متولیان و درست‌اندرکاران این صنعت موجبات حرکت درست و صحیح این صنعت را به وجود آورند. این در حالی است که باتوجه‌به پتانسیلی که صنعت خودروی داخلی از آن برخوردار است، می‌توان انتظارات بسیاری از خودروسازی داشت.


  • ۲۲ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • دیزل