تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

سه تیر در یک کمــــان

نگاهی به تلاش فولکس‌واگن برای قبضه‌کردن بازار چین

سه گرایش عمده‌ موجود در دیزل ژنراتورسازی، یعنی شاسی‌بلندها، خودروهای متصل به اینترنت و الکتریکی‌سازی، همگی توسط چین تقویت می‌شوند. از سال ۲۰۱۲ فروش خودروهای سدان در چین ثابت مانده، اما در این مدت فروش شاسی‌بلندها سالانه افزایشی ۱۰میلیونی داشته و حالا نیمی از کل بازار خودرو را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «دیزل ژنراتور»،در سال ۲۰۱۷ فولکس‌واگن در بریتانیا ۲۰۸هزارو۴۶۲دستگاه از محصولاتش را به فروش رساند. این در حالی است که فروش این کمپانی تنها در ماه دسامبر این سال در چین به ۳۴۱هزارو۸۸۸دستگاه رسید. در طول سال گذشته مجموع فعالیت‌های فولکس‌واگن در چین که به این کمپانی و دوجوینت‌ونچر آن مربوط می‌شود، به تولید ۳میلیون‌و‌۱۷۷هزاردستگاه خودرو منجر شد که این مقدار نیمی از کل تولید فولکس‌واگن را در سال ۲۰۱۷ تشکیل می‌دهد.

این مجموع معادل فروش روزانه ۸هزارو۷۰۴دستگاه خودرو است (یعنی در هر ۱۰ثانیه یک خودرو) و به این ترتیب است که فولکس‌واگن به پرفروش‌ترین کمپانی خودرویی در چین بدل شده است.
این مساله همچنین توضیح می‌دهد که چرا هربرت دایس، رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی فولکس‌واگن گفته است: «چین تاثیری تعیین‌کننده روی موفقیت راهبرد آینده ما خواهد داشت.» بزرگی بازار خودرو چین (سال گذشته ۲۴.۲میلیون‌دستگاه خودرو در آن به فروش رسید) و پتانسیل آن برای رشد در آینده توضیح می‌دهد که چرا این کشور نه‌تنها برای فولکس‌واگن بلکه برای اکثر خودروسازان بزرگ به هدف اصلی بدل شده است.

تاثیر چین بر صنعت خودرو
سه گرایش عمده‌ موجود در دیزل ژنراتورسازی، یعنی شاسی‌بلندها، خودروهای متصل به اینترنت و الکتریکی‌سازی، همگی توسط چین تقویت می‌شوند. از سال ۲۰۱۲ فروش خودروهای سدان در چین ثابت مانده، اما در این مدت فروش شاسی‌بلندها سالانه افزایشی ۱۰میلیونی داشته و حالا نیمی از کل بازار خودرو را به خود اختصاص داده است.
در همین سال‌ها کمپانی جیلی، تولیدکننده شاسی‌بلند بویو به سومین تولیدکننده بزرگ در چین بدل شده است. به همین خاطر است که فولکس‌واگن سعی دارد تا سال ۲۰۲۰ طیف محصولات شاسی‌بلند خود را در چین از ۳ به ۱۲محصول افزایش دهد. خریداران چینی به‌خاطر پرستیژِ ماشین‌های بزرگ‌تر، به خودروهای شاسی‌بلند روی آورده‌اند (هرچند هنوز هم تعداد قابل‌ملاحظه‌ای خودروی سدان در این کشور به فروش می‌رسد). شاید همین ذائقه چینی‌ها توضیحی برای این باشد که چرا بسیاری از خودروهای شاسی‌بلندی که مانند توآرگ توسط خودروسازان اروپایی ساخته می‌شوند، از ظاهری پیشتاز برخوردارند که طبق استانداردهای اروپایی جسورانه به‌نظر می‌رسند. رشد خودروهای شاسی‌بلند در چین، وامدار نسل جوان این کشور است: ۶۵درصد از خودروها در این کشور به کسانی فروخته می‌شوند که برای نخستین بار خودرو خریداری می‌کنند و متوسط سن خریداران خودرو در این کشور ۳۴سال است (متوسط سن خریداران اروپایی ۵۰سال است). این خریداران جوان‌تر همچنین تقاضای بالایی برای خودروهای متصل به اینترنت دارند: در چین بیش‌از ۳۵۰میلیون کاربر تلفن هوشمند وجود دارد و ارزش خریدهای آنلاین در این کشور به بیش از ۷۱۴‌میلیارد دلار می‌رسد. خریداران جوان چینی همچنین به خرید ماشین‌های الکتریکی علاقه دارند، اما این گرایش توسط دولت چین و به منظور کاهش آلاینده‌های کربنی تقویت شده است. دولت چین طبق راهبردی که با نام «ساخت چین ۲۰۲۵» دنبال می‌کند، در پی تولید و افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی است.
به همین خاطر است که فولکس‌واگن قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ با استفاده از پلت‌فرم MEB،۱۰ خودرو الکتریکی‌ را راهی بازار کند. پیش‌بینی فولکس‌واگن این است که تا سال ۲۰۲۵ بیش‌از یک‌میلیون‌دستگاه خودرو تمام‌الکتریکی در سراسر جهان به فروش برساند که ۶۵۰هزار دستگاه از آن‌ها در چین به فروش خواهد رفت. استیون پاتوشکا، رئیس واحد تحقیق و توسعه فولکس‌واگن در چین می‌گوید: «چین شبیه یک انقلاب است. تغییرات سریع و مردمی که برای هم‌گام بودن با فناوری‌های روز خیز برداشته‌اند. در چین هیچ خودرو استیشنی نمی‌بینید و نسل جوان این کشور یک‌سره به سراغ شاسی‌بلند‌ها رفته است.»

رویکرد سه‌گانه فولکس‌واگن در چین
فولکس‌واگن از سال ۱۹۸۴ در بازار خودرو چین حضور دارد و با استفاده از یک رویکرد سه‌گانه توانسته به بزرگ‌ترین خودروساز این کشور بدل شود. این کمپانی نخستین بار با یک جوینت‌ونچر یعنی سایک فولکس‌واگن که در شانگ‌های مستقر بود، وارد چین شد و در سال ۱۹۹۰ جوینت‌وچر دومی را با نام فاو-فولکس‌واگن در جنوب شرقی شهر چانگچون به راه انداخت.
سومین تیر فولکس‌واگن برای قبضه‌کردن بازار چین تاسیس فولکس‌واگن ایمپورت در پکن بود. هر یک از سه کمپانی در بازارهای مناطق مختلف فعال هستند و از خط‌تولید منحصربه‌فردی برخوردارند. یورگن استکمان، رئیس فروش فولکس‌واگن می‌گوید این شرکت تمام تلاش خود را برای برقراری توازن میان دو جوینت‌ونچر می‌کند که تقریبا از نمایندگی‌های فروش یکسانی بهره می‌برند. به همین خاطر است که فولکس‌واگن به‌طور گسترده‌ای در حال توسعه خط‌تولید مدل‌های چینی خود است و به همین علت است که این شرکت از دو شاسی بلند هم‌اندازه و مشابه که فقط در چین به فروش می‌رسند، رونمایی کرده است: زیرا هر یک از آن‌ها توسط یک جوینت‌ونچر جداگانه عرضه خواهد شد.
اما به گفته استکمان این‌که کدام جوینت‌ونچر چه مدلی عرضه کند، می‌تواند به جارو جنجالی اساسی منجر شود. با وجود توسعه و رشد کمپانی‌های خودروسازی چینی، فولکس‌واگن با تکیه بر سابقه درخشان خود سعی دارد در رقابت با تازه نفس‌های چینی جایگاه خود را حفظ کند. یورگن وولشتاین، رئیس برند فولکس‌واگن در چین می‌گوید: «تقریبا تمام مردم چین تجربه‌‌ سوارشدن مدل‌های قدیمی ما مانند سانتانا و جیتا را دارند و همین مساله به برند ما پایه و اساسی عاطفی می‌دهد.»