تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

«جوک» برای ایران همچنان تولید می‌شود

عضو هیات‌مدیره «جهان‌نوین آریا» درحاشیه مراسم رونمایی از نیسان ایکس‌‌تریل جدید خیال مشتریان را راحت کرد

به گزارش دیزل ژنراتور ، در حاشیه رونمایی از ایکس‌تریل۲۰۱۸ خودروی جدید جهان‌نوین‌آریا فرصتی شد تا با امیرحسن امیری درباره شرایط جدید جهان‌نوین‌آریا و اینکه چرا این محصول جدید به سبد خودروهای شرکت اضافه نخواهد شد، گفت‌و‌گویی داشته باشیم. در کنار این مسائل بحث جایگزین «جوک» و همچنین تولید آن در ایران نیز مطرح شد. اما آنچه در این بحث بیش‌از سایر مباحث نمود داشت، نخست تلاش جهان‌نوین‌آریا برای مستحکم‌تر کردن زیرساخت‌های این شرکت به‌منظور بالا بردن سطح ارائه خدمات و دیگر اینکه بحث ارز است که عدم ثبات آن موجب شده خودروی جدید این شرکت برای آغاز فروش منتظر بماند.

قیمت خودروی جدید ایکس‌تریل چگونه تعیین شده است؟
قیمت ایکس‌تریل ۲۰۱۸ براساس نرخ ارز بانک‌مرکزی محاسبه شده و قیمت فروش آن ۳۴۴میلیون‌تومان است. البته ما باتوجه به اینکه بانک‌مرکزی سامانه جدیدی را تعریف کرده که هنوز اجرایی نشده و به مرحله نهایی نرسیده است، مجبور هستیم فروش خودرو را متوقف کنیم زیرا اجازه ورود نداریم. یعنی دولت سیستم و سامانه‌ای را تعریف کرده است که اگر بر‌اساس آن به واردکننده، ارز تعلق بگیرد اجازه ورود خودرو داده خواهد شد، درغیراین‌صورت اجازه ورود نخواهد داشت. بنابراین در شرایط فعلی تا مشخص شدن وضعیت و سامان گرفتن سامانه تخصیص ارز بانک‌مرکزی، از فروش ایکس‌تریل جدید خودداری کرده و منتظر خواهیم ماند. این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که ما نمی‌خواهیم برای مشتریان مشکل یا سوءتفاهمی باتوجه به نحوه فعالیتی که در مدت اخیر داشتیم، پیش بیاید. به‌همین‌دلیل چون نمی‌خواهیم مقابل مشتریان بدقول شویم و نتوانیم خودرو را به‌موقع تحویل بدهیم. بنابراین فعلا این خودرو را که در کشور موجود نیست، به‌فروش نمی‌رسانیم تا طی هفته آینده یا ۱۰روز دیگر با فعال شدن این سامانه،کارخود در این زمینه را آغاز کنیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، در‌حال‌حاضر بر‌اساس نرخ مصوب بانک‌مرکزی این خودرو با قیمت ۳۴۴میلیون‌تومان به فروش خواهد رسید. ضمن اینکه ایکس‌تریل۲۰۱۸ بر‌اساس اهداف فروش شرکت در نیسان مادر سفارش‌گذاری و تولید شده و آماده تحویل است اما پس از تخصیص ارز از سامانه جدید ثبت‌سفارش به این شرکت، در سریع‌ترین زمان ممکن به کشور وارد شده و عرضه آن به‌سرعت آغاز خواهد شد. همچنین پیش‌از رونمایی مراجعات زیادی از سوی مشتریان و نمایندگان و شعب نیز برای این محصول انجام شده است.

یعنی احتمال تغییر قیمت وجود دارد؟
این مساله به نرخ ارزی که از سوی بانک‌مرکزی به این خودرو تعلق می‌گیرد، بستگی دارد.

تخصیص ارز به واردکنندگان خودرو شرایط خاصی دارد. به‌عنوان مثال ارز موردنیاز چه میزان و با چه قیمتی در اختیار آنان قرار می‌گیرد؟
دولت سامانه‌ای را تعریف کرده که براساس آن قرار است برای واردات برخی کالا‌ها ارز اختصاص بدهند اما هنوز به مراحل نهایی نرسیده است. ما نیز برای انجام کارهای خود در این سامانه ثبت‌نام‌کرده‌ایم. تا امروز نیز اعلام نشده که به واردات خودرو ارز اختصاص داده نمی‌شود. ما منتظر هستیم نتیجه اعلام شود. البته هنوز نهایی نشده است اما به نظرم این گونه نیست که به برخی ارز تخصیص داده شود و اجازه واردات بدهند و به برخی دیگر خیر. اگر قرار بر تخصیص ارز برای واردات خودرو باشد، برای همه یکسان خواهد بود. درحال‌حاضر ثبت‌سفارش انجام می‌شود و منعی هم در این رابطه وجود ندارد. اما همان‌طور که اشاره شد منتظر اعلام نتیجه و نهایی شدن کار هستیم.

با توجه به اینکه تولید «جوک» متوقف شده است، برای ایران، خودروی دیگری جایگزین می‌شود؟
جوک برای منطقه خلیج‌فارس تولید نمی‌شود و خودروی دیگری جایگزین شده است. اما به‌دلیل اینکه خودرویی که وارد ایران می‌شود باید استانداردهای اروپا را داشته باشد، بنابراین خودرویی که برای ما تولید می‌شود همان خودرویی خواهد بود که برای اروپا وآمریکا تولید می‌شود البته تولید جوک برای اروپا وآمریکا ادامه دارد. بنابراین تولید این محصول در انگلستان به سفارش شرکت جهان‌نوین‌آریا به‌عنوان نماینده رسمی نیسان ژاپن ادامه دارد و این محصول نیسان همچنان در ایران عرضه خواهد شد.

جایگزین جوک در منطقه چه خودرویی است؟
باتوجه به اینکه جوک دیگر برای منطقه خلیج‌فارس دیگر تولید نخواهد شد، خودرویی به نام کیکس جایگزین آن شده است.

جهان‌نوین‌آریا برای عرضه کیکس در ایران برنامه‌ای ندارد؟
فعلا در ایران فعالیت خود را با همین دو محصول نیسان ادامه می‌دهیم و برای ورود و عرضه محصول جدید برنامه‌ای نداریم.شاید اگر اقبالی صورت بگیرد، در خودروهای عمومی و اقتصادی اقداماتی انجام خواهیم داد ازجمله ون که عملا کاربری عمومی-اقتصادی دارد. به‌طور‌کلی در‌حال‌حاضر برای ورود و عرضه خودروهای سواری در سگمنت‌های مختلف برنامه‌ای نداریم و با همین دو محصول جوک و ایکس‌تریل به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

با توجه به نبود تنوع محصول و ادامه کار با دو خودروی ایکس‌تریل وجوک در شرایطی که سبد محصول رقبا تنوع بیشتری نسبت‌به شما دارد، فکر نمی‌کنید از سهم بازارتان کاسته خواهد شد؟
ما با همین دو خودرو توانسته‌ایم جایگاه سوم را کسب کنیم. همچنین باتوجه به اینکه شریک خارجی داریم در زمینه تامین خودرو مشکلی نخواهیم داشت. به‌همین دلیل اقدام به پیش‌فروش نمی‌کنیم تا بر‌اساس آن منابع، اقدام به سفارش‌گذاری کنیم. معمولا همیشه هم خودرو و هم قطعه موجود داریم. همچنین فروش هم ۵روزه است. درواقع این مزیت جهان‌نوین‌آریاست اما قطعا توسعه بازار وگسترش محصول نیز در آینده جزو برنامه‌های ما قرار دارد. اما اکنون با همین دو محصول ادامه خواهیم داد تا وضعیت ارز و ثبت‌سفارش به ثبات برسد.

پس برنامه اصلی شما بر چه محوری استوار خواهد بود؟
بیشتر دنبال این هستیم همکاری کرده تا تولید این خودرو در داخل کشور انجام شود.

این همکاری مشترک صرفا برای تولید خودروهای اقتصادی خواهد بود ؟
هنوز اطلاعات خاص و جزئیات چندانی در این رابطه وجود ندارد و این مسائل در آینده مشخص خواهد شد.

در روزهای آغازین فعالیت جهان‌نوین‌آریا، هم نیسان قشقایی و هم مایکرا در شرکت موجود بود. احتمال تولید مایکرا و همچنین قشقایی با‌توجه به سابقه قبلی در پارس‌خودرو وجود دارد؟ آیا در این زمینه برنامه‌ای دارید؟
به لحاظ اینکه برنامه اصلی شرکت برای یک‌سال آینده سازماندهی است، به‌همین دلیل برنامه‌ای برای اضافه کردن محصول جدید نداریم. چراکه می‌خواهیم سازمان‌دهی بهتر داشته باشیم، سطح آن‌را ارتقا بدهیم و خدماتی بهتر از آنچه اکنون در‌حال ارائه آن هستیم، داشته باشیم.

در‌حال‌حاضر نمایندگی‌ها چه تعداد هستند؟
در‌حال‌حاضر تعداد شعب و نمایندگی‌های جهان‌نوین آریا به بیست رسیده است که شش نمایندگی آن در تهران هستند و تحت نظارت مستقیم شرکت قرار دارند.۱۴نمایندگی هم در شهرهای مختلف قرار دارند که بر‌اساس برنامه‌‌ریزی‌ها این تعداد به ۳۰نمایندگی خواهد رسید. درواقع این عدد بر‌اساس هدف‌گذاری جهان‌نوین‌آریا به‌عنوان نماینده رسمی نیسان ژاپن در ایران افزایش خواهد داشت. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد آنچه بیش و پیش‌از افزایش واردات و متنوع‌تر کردن سبد محصول برای ما حائز اهمیت بوده، کیفیت ارائه خدمات است. چون خودروهای نیسان آنقدر پرطرفدار هستند و تصویر خوبی دارند که اگر هر محصولی را بخواهید پیش‌فروش کنید با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. اما در حال‌حاضر تمرکز و فعالیت‌هایمان بر پایه افزایش کیفیت و بهبود زیرساخت‌هایی است که بر اساس ارزیابی‌های مختلف صورت‌گرفته، حائز رتبه‌های بالا در فروش و خدمات پس از فروش شده‌ایم. به‌بیان‌دیگر سعی بر این است فعالیت خود را در سطوح مختلف که رتبه‌های بالایی نیز کسب کرده، بهبود ببخشیم و ارتقا دهیم. درکنار این مساله در نظر داریم شبکه خود را نیز توسعه بدهیم.

همان طورکه می‌دانید نیسان بازار بسیار مناسبی در آمریکا دارد. درصورت تحریم‌های احتمالی آیا در روند ورود محصولات جدید نیسان به ایران با مشکلی مواجه نخواهید شد؟
بحث تحریم و اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها جزو مباحث عمومی قرار دارند و در کل بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته‌اند. به‌هر‌صورت اگر به نقطه‌ای برسیم که احساس کنیم بر‌اساس آن اقتصاد کشور متضرر خواهد شد، طبیعتا به آن توجه خواهیم کرد و از آن پرهیز می‌کنیم. آنچه امروزه باید به آن توجه کنیم، اقتصاد عمومی کشور است. در‌واقع خودرویی که وارد می‌کنیم باید با شرایط موجود هماهنگ باشد. البته به موضوعی که مطرح شد، چندان فکر نکرده‌ایم. چراکه بسیاری از تولیدکننده‌های بزرگ اروپایی و آسیایی علاقه‌مند هستند در ایران کار کنند اما با محدودیت‌هایی نیز در این میان مواجه هستند، تا‌جایی که محدودیت‌ها مانعی برای فعالیت ما نباشند، تلاش می‌کنیم فعالیت خود را به بهترین نحو ادامه دهیم.

خودروهای جهان‌نوین‌آریا با گارانتی ۳‌سال، ۸۰هزار کیلومتر ارائه می‌شوند. با‌توجه به اینکه در ایران بسیاری از برندها خودروهای را با ۵ سال و۱۵۰هزار کیلومتر ارائه می‌دهند، برنامه‌ای برای ارتقای آن ندارید؟ ضمن اینکه برخی برندهای تازه‌وارد گارانتی ۷ساله با ۲۰۰هزار کیلیومتر پیمایش ارائه می‌کنند.
گارانتی نیسان در تمام دنیا ۳سال،۸۰هزار کیلومتر است. با این حال درحال تعریف بسته‌هایی هستیم که براساس آن بتوانیم گارانتی ۵ سال را نیز ارائه کنیم و به‌زودی آنها را اعلام خواهیم کرد.

برنامه‌ای برای ورود اینفینیتی به بازار ندارید؟
در این خصوص هنوز هیچ صحبتی نشده است و اصلا وارد بحث و مذاکره نشده‌ایم. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، تمرکز ما بر ارتقا و بهبود زیرساخت‌هاست. ضمن اینکه نیم‌نگاهی نیز به خودروهای ام‌پی‌وی داریم. این نوع خودروهای از ظرفیت خوبی در بازار برخوردار هستند و می‌توانند سهم مناسبی از بازار را در اختیار بگیرند.

برای نمایندگی‌های خود در مناطق آزاد چه برنامه‌های دارید؟
در‌حال‌حاضر در منطقه اروند که بزرگ‌ترین منطقه آزاد ما به شمار می‌رود، فعالیت داریم. درواقع ۳شعبه بزرگ در منطقه آزاد اروند راه‌اندازی کردیم. ولی اگر شرایط اقتصادی اجازه بدهد این فعالیت را گسترده‌تر خواهیم کرد. در مناطق انزلی و ارس نیز شروع به‌کار کرده‌ایم که سرعت کار وگسترده شدن آن به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد.

با توجه به سیاست وزارت صنعت مبنی‌بر محدود شدن واردات خودرو چه چشم‌اندازی را برای واردات متصور هستید ؟
سیاست‌گذاری واردات توسط دولت انجام می‌شود و ما تا جایی که قانون اجازه دهد، فعالیت می‌کنیم. برای خودروهایی که اجازه ورود نمی‌دهند تلاش نمی کنیم به هر نحوی اجازه ورود بگیریم. در‌واقع در مسیر قانون و تا‌جایی‌که استقبال می‌شود ، حرکت می‌کنیم. اینکه ما تعداد خودروهای را افزایش نمی‌دهیم بیشتر به این دلیل است که دولت اقبالی به واردات خودرو ندارد. یعنی شرایط اقتصادی این اجازه را نمی‌د‌هد اما تا جایی‌که راهکار قانونی وجود داشته باشد، در آن مسیر حرکت می‌کنیم. اگرچه تاکنون شرایط سخت شده اما منعی برای واردات وجود نداشته است، فعلا منتظریم طی یک هفته آینده وضعیت تخصیص ارز به واردات خودرو مشخص شود.

آیا برای ارائه تسهیلات جدید فروش برنامه‌ای مدنظر دارید؟
از گذشته شرایط فروش اقساطی در برنامه‌ها وجود داشت و همچنان ادامه خواهد یافت. اما در نظر داریم با همکاری برخی بانک‌ها و لیزینگ‌ها بتوانیم تنوع در فروش، میزان بازپرداخت اقساط و افزایش سطح تسهیلات را داشته باشیم. در این حوزه اقداماتی صورت‌گرفته است که به محض مشخص شدن ثبت‌سفارش و شرایط تخصیص ارز این خودرو را با شرایط متنوع عرضه خواهیم کرد.


  • ۲۱ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • دیزل